مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار کامپوزیتی ظرفی است که سیالات با فشار بالا در آن نگهداری می گردند. به علت نیاز صنایع هوا فضایی به سبک بودن و کاهش وزن سازه ای که فضا پرتاب می شود این مخازن کامپوزیتی ساخته می شوند تا دعین سبک بودن تحمل فشار بالای سیال را نیز داشته باشند. مخازن تحت فشار کامپوزیتی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.این صنایع شامل صنایع هوایی فضایی ،نفت و گاز پتروشیمی ،اتومبیل سازی و … می باشد که به شرح ذیل می باشد:

1- مخازن ذخیره اکسیژن هلیوم و نیتروزن و سایر گازها که در صنایع هوافضا کاربرد گسترده دارد.

2- مخازن ذخیره گاز های مختلف که در هواپیماهای نظامی و غیر نظامی وظایف مختلفی را برعهده دارند به عنوان مثال در یک هواپیمای نظامی 20 عدد مخزن تحت فشار کامپوزیتی در ابعاد و اشکال مختلف در موتور کابین سیستم هیدرولیک و اکچویتور های پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

3- مخازن اکسیژن و هوای فشرده یک آتش نشان که همراه شخص حمل می گردد این کاربرد رامی توان به کاربرد های پزشکی نیز تعمیم داد.

4-مخازن CNG  اتومبیل

مخازن کامپوزیتی نوع سوم و چهارم از یک لاینر فلزی با پلیمری و الیاف رشته پیچی شده به دور این لاینر تشکیل شده اند.لاینر نقش لایه آببند را در این مخازن ایفا می کند و بار مکانیکی اعمال شده بر اثر فشار داخلی سیال را الیاف رشته پیچی شده کربن با شیشه به همراه رزین تحمل می کنند.ضخامت این لاینر ها معمولا بین 2 تا 3.5 میلیمتر میباشد که می تواند آلومینیومی استیل تیتانیوم و با پلیمری باشد.الیاف مورد استفاده الیاف کربن و رزین مورداستفاده معمولا اپوکسی می باشد.طراحی مخازن برای فشار های بالای 300 بار می باشد که در فشاری معادل 1.5 برابر فشار کاری تست می گردند.

طراحی قسمت کامپوزیتی مخزن که قسمت اصلی مخزن می باشد بر اساس فرمول های پیشرفته حاکم بر رفتار کامپوزیت ها صورت می پذیرد.زاویه پیچش الیاف بر اساس طول و قطر مخزن تعیین و تعداد لایه های مورد نیاز جهت تحمل فشار کاری ضخامت قسمت کامپوزیتی رامشخص می کند.بعد از رشته پیچی فرایند پخت یا Curing صورت می پذیرد.سیکل پخت کامپوزیت بر اساس رزین مورد استفاده تعیین می گردد که معمولا برای تحمل فشار بالا این رزین از خانواده اپوکسی می باشد. اولین نمونه مخزن کامپوزیتی تیپ 3 در کشور به عنوان پروژه دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد مدیر عامل شرکت در دانشگاه تربیت مدرس ساخته شد.به این صورت تمامی مراحل طراحی و ساخت این محصولات نتیجه تحقیق و توسعه داخلی می باشد.توسعه محصول نیز تماما بر پایه دانش فنی ایجاد شده در کشور و توسط مدیر عامل مجموعه انجام شده است.

مخازن تحت فشار

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!